Over onsYoga For The Special Child®

WELKOM

Yoga for the Special Child® is een unieke, therapeutische yoga methode, ontwikkeld door Sonia Sumar. Door middel van yogahoudingen (asana's), ademhalingstechnieken (pranayama), zingen (chanting) en ontspanningsoefeningen wordt de natuurlijke ontwikkeling van kinderen met speciale zorg bevorderd. In deze methode staat verbinding en contact centraal en de yogavorm is zacht, therapeutisch en zeer geschikt voor kinderen en volwassenen met verschillende zorgvragen zoals Cerebrale PareseSyndroom van Down, Prader-Willie syndroom, Hemiplegie, ME, ADHD, ADD, HSPAutisme, HBleer-, spraak- of gedragsproblemen, rolstoelgebruikers, visueel of auditieve beperking. 

Yoga for the special child wordt ook steeds vaker ingezet als methode voor vroegtijdige interventie bij zuigelingen en peuters om de algehele ontwikkeling te stimuleren.

 

Sonia Sumar

Sonia, of Sivakami zoals ze bij haar studenten bekend is, heeft de Yoga for the Special Child®-methode meer dan 40 jaar geleden ontwikkeld toen haar tweede dochter Roberta werd geboren met het syndroom van Down. In Brazilië, waar Sivakami vandaan komt, waren toen geen therapieën beschikbaar om de ontwikkeling van haar kind te ondersteunen, dus uit noodzaak, toewijding en liefde voor haar dochter begon ze met het toepassen en onderwijzen van yoga aan Roberta vanaf dat ze drie weken oud was, vol hoop en met een doel: haar kind helpen zich volledig te ontplooien en een gelukkig leven te leiden.

 

Na het plotseling overlijden van Roberta had Sonia twee keuzes; verdrinken in verdriet of het omhelzen van een levenslange missie van het delen van het geschenk dat Roberta als erfenis had achtergelaten. Sivakami heeft haar leven gewijd aan het verspreiden van de kennis die ze heeft opgedaan door met haar dochter te werken en tot op de dag van vandaag inspireert ze nog vele met haar wijsheid, ervaring en (nieuwe) inzichten.

 

Sonia werkt al meer dan veertig jaar met deze unieke yoga methode, over de hele wereld om. Ze publiceert boeken, maakt cd's en geeft lezingen op internationale conferenties, ziekenhuizen, scholen, overheidsinstanties en andere instellingen over de hele wereld.

 

Wat is onze werkwijze?

Kinderen met Cerebrale Parese
Cerebrale parese (CP) is een houding- en bewegingsstoornis die veroorzaakt wordt door beschadiging van de hersenen. CP ontstaat voor het eerste levensjaar. CP is in Nederland de meest voorkomende oorzaak van (motorische) beperkingen bij kinderen.

Het beoefenen van asana's gevolgd door diepe ontspanning kan helpen om de hoge spierspanning te verminderen. Tegelijkertijd zorgen de asana's ervoor dat delen met een lage spierspanning ook versterkt worden. Het voordeel van de asana's is dat de wervelkolom gestretcht en uitgelijnd wordt. Tevens wordt de wervelkolom door de verschillende houdingen voorover gebogen, achterover gebogen en geroteerd. Hierdoor komt er meer ruimte tussen de wervels en wordt de druk verminderd op tussenwervelschijven en zenuwen. Het ontwikkelen van zowel een grotere bewegingsvrijheid als coordinatie is het kind in staat tot meer zelfstandigheid.

Kinderen met een stoornis in het autismespectrum
Bij deze kinderen ligt de nadruk op het opbouwen van een sterke band. Hun wereld instappen en hun vertrouwen proberen te winnen is een belangrijk aspect. Op basis van wederzijds vertrouwen, komen daarna ademhalingsoefeningen, de yogahoudingen en diepe ontspanning aanbod. De combinatie van asana's, pranayama en diepe ontspanning versterken het zenuwstelsel, verbeteren de algemene gezondheid, lichaamsbewustzijn en concentratie. Door een optimale fysieke en psychische integriteit te bereiken helpt Yoga kinderen met autisme nieuwe beweging-, communicatie en sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Kinderen met Syndroom van Down
Bij deze kinderen helpen asana's (yogahoudingen) het hele lichaam te stretchen, ontwikkelen en versterken. Asana's hebben een gunstig effect op de inwendige organen en helpen klieren uit te balanceren en te revitaliseren. Dit helpt kinderen slank en flexibel te blijven. In combinatie met ademhalingsoefeningen verbeteren asana's lichaamsbewustzijn, concentratie, evenwicht en geheugen.

Kinderen met ADHD
Bij deze kinderen helpt Yoga het centrale zenuwstelsel te kalmeren en versterken. Nadruk ligt op het in contact komen met hun lichaam op een niet-competitieve manier. Deze kinderen hebben vaak moeite met leren door hun hyperactiviteit en doordat ze snel afgeleid zijn. Beginnen met het aanbieden van ademhalingsoefeningen en asana's helpt hen om eerst rustig te worden zodat instructies goed gevolgd kunnen worden. Een wisselende neusademhaling is juist voor deze kinderen heel nuttig omdat het geest tot rust brengt en linker-en rechterhersenhelft in balans brengt. Een goede ademhaling is bij deze kinderen een belangrijk onderdeel van de yogasessie. Als het kind eenmaal in staat is aanwijzingen op te volgen, worden er meer asana's en diepe ontspanning geïntroduceerd. Daarna volgt de gehele yogaroutine.

Kinderen met ADD
Bij deze kinderen wordt gestart met een band opbouwen om hun vertrouwen en aandacht te winnen. Vervolgens volgen de ademhalingsoefeningen, deze zijn een belangrijk onderdeel omdat de ademhaling sterk verbonden is met de emotie.

Naast het positieve effect op de emoties stimuleert pranayama ook belangrijke gebieden van de hersenen en het centraal zenuwstelsel. Door combinatie van asana's en ontspanning wordt het effect van pranayama vergroot.
Door regelmatige yogabeoefening ontwikkelen kinderen meer lichaamsbewustzijn, emotionele stabiliteit en concentratie. Doordat hun algehele prestaties verbeteren, groeit hun zelfvertrouwen.

 

Een sessie yoga for the special child:

In een 1:1 sessie Yoga For the Special Child beginnen we altijd met (mantra) zingen om contact te maken met elkaar en om focus, ademhaling en concentratie te stimuleren. Vervolgens doen we een korte oogoefening voor het trainen van de oogspieren en een serie ademhalingstechnieken. Hierna volgt een samengestelde serie yogaoefeningen om lichaamscontrole, kracht en zelfvertrouwen te vergroten. De yogahoudingen worden aangepast aan de mogelijkheden van het kind, deze worden liggend, zitten en/of staand uitgevoerd. De sessie wordt altijd afgesloten met een 'relaxation', een diepe eindontspanning waarin we ieder kind zowel mentaal, emotioneel en fysiek tot rust kunnen laten komen. Hierdoor kan de yoga beoefening optimaal worden opgenomen en verwerkt worden in het lichaam. 

  

 

Zoek een yogatherapeut

yogatherapeuten per provincie

Annet van de Rhee

Karin van Hartevelt

Saskia Valk

Michelle Borsboom

Julia Lomoro Napal